Periode 2: Lego Mindstorm

De opdracht:

Ons opdracht in periode twee was het programmeren van een robot zodat het je instructies uitvoert. Dit hebben we met behulp van het programma Lego Mindstorm gedaan waarbij je een EV3 programmeert voor allerlei soorten instructies. Naast deze programma moet je ook een Lego Mindstorm doos hebben waar alle stukjes in zijn om je EV3 te bouwen.

Hoe hebben we dit gedaan:

We gingen in groepjes van twee aan de slag. Als eerste kregen we de opdracht om ons EV3 oftewel robot in elkaar te zetten. Dit konden we doen door de stappenplan van Lego Minstorm zelf te volgen. Het was best simpel maar het duurde wel een tijdje.

Vervolgens kregen we elk les een nieuwe opdracht waar we de bijbehorende sensor aan onze EV3 deden en daarna programmeerden we. Tijdens het programmeren (wat vaak best frustrerend kon worden) moest je via Lego Mindstorm een project openen en kon je beginnen met het programmeren. Om je EV3 te programmeren moest je blokjes instructies in een juiste volgorde en manier in elkaar ‘plakken’. Daarna gingen we deze scriptie naar onze EV3 downloaden waarna we het gingen testen op het parkour totdat het precies onze instructies volgde. Dit kon lang duren omdat de EV3 soms maar een paar graden aangepast moest worden en in andere gevallen moesten we alles aan onze scriptie veranderen. We moesten dus wel snel en logisch werken om onze opdracht af te kunnen krijgen voor de eind van de les.

De sensors die we bij onze opdrachten hebben gebruikt zijn de tast, infra-rood, kleur en touch – sensor.

Soorten opdrachten die we kregen zijn bijvoorbeeld:

Het maken van een scriptie waardoor de EV3 de zwarte lijn volgt of dat het bij een bepaalde kleur (zoals groen of rood) naar links of rechts draait. Verder moesten we ook de snelheiden controleren en ervoor zorgen dat het bij een bepaalde afstand stopt met rijden. Dit werd moeilijker gemaakt omdat het pas in bepaalde situaties, bepaalde instructies moest uitvoeren en hier moest je dus ook een oplossing voor bedenken. Natuurlijk kon je ook extra dingen in je EV3 programmeren zoals een geluidje dat je EV3 maakt als hij bijvoorbeeld links of rechts moest draaien. Je kon dus ermee ook wel een beetje spelen.

Aan het einde van onze periode kregen we een toets van deze opdracht zodat er gecheckt kon worden of we de theorie goed hebben begrepen. De eerste gedeelte van de toets bestond uit een digitale theorie toets. Toen we hiermee klaar waren kregen we de tweede gedeelte van de toets waar we een scriptie moesten maken zonder dat we het konden testen op een EV3. Daarna leverden we dat in en was onze periode weer afgesloten.

Afbeeldingsresultaat voor lego mindstorms ev3 Links kan je zien hoe onze EV3 er ongeveer uitzag.