In periode 3 hebben we gewerkt met een soort minicomputer genaamd Rasperry PI.  Hieronder ga ik uitleggen aan u wat Rasperry PI inhoudt in het kort, wat de opdrachten waren en hoe ik de opdrachten heb ervaren.

Wat is Rasperry PI nou eigenlijk?

De Rasperry PI, kortweg RPI, is een goedkopere pocket computer eigenlijk die je kunt aansluiten aan een monitor of Tv-scherm, ook koppel je een toetsenboord en een muis eraan om het te kunnen bedienen natuurlijk. Het is een apparaat waarmee je gemakkelijk kunt leren hoe je moet programmeren met talen als Scratch en Python. Wij hebben het programma Python gebruikt.

Image result for raspberry pi

Welke opdrachten hebben we gekregen?

Natuurlijk begonnen we met het installeren van de RPI en het klaarzetten van de opstellingen. We moesten de RPI met een stekker aansluiten als batterijvoorziening. Verder moesten we het koppelen aan een monitor met behulp van een HDMI-kabel. We moesten ook een muis en toetsenbord aansluiten om het te kunnen bedienen. Nu is onze opstelling klaar en kunnen we lekker beginnen aan de opdrachten. Er was veel variatie in de opdrachten die we kregen. We kregen er 3, namelijk;

- Reactiespelletje: Dit was een kleine opwarmertje om een beeld te krijgen hoe de RPI werkt. We kregen hierbij een aantal formules die we moesten invullen en zo had je een soort reactiespelletje gecreëerd. Op het schermpje kreeg je een tekst waarop stond dat je op enter moest drukken en wanneer je het deed kon je zien hoelang je erover had gedaan. De tijd ging in op het moment dat de tekst verscheen.

- Stoplichten: Bij deze opdrachten begon het al een stuk serieuzer te worden. We moesten namelijk allerlei materialen toevoegen aan een breadboard, zoals ledjes, weerstanden en een knopje. De breadbord moesten we koppelen de RPI met kabeltjes. We kregen hierbij ook diverse opdrachten. We moesten bijvoorbeeld als er op het knopje gedrukt werd ervoor zorgen dat er ''hallo'' kwam te staan en als het knopje losgelaten werd dat er ''doei'' stond. Ook moesten we alle led-lampjes tegelijk aan kunnen zetten en laten knipperen etc.

- Lichtgevoelige sensor (LDR): Voor deze opdracht had ik de breadbord weer nodig, maar dan met een totaal andere opstelling dan voorheen. We hadden, in plaats van ledjes en weerstanden, een LDR en een condensator moeten koppelen aan de breadbord. We kregen voor deze opdracht weer andere formules en hiermee moesten we ervoor zorgen dat er getallen kwamen op het scherm met bepaalde uitkomsten, maar als je met je hand over de sensor ging, moesten de uitkomsten van de getallen veranderen.

Mijn eigen ervaring?

Ik vond deze opdrachten zeer interessant om uit te voeren en heb tijdens de uitvoering erg genoten,  vooral bij het reactiespelletje. Ik was veel sneller dan mijn partner Tarik bij het reactiespelletje. Dit komt natuurlijk door mijn ultieme reactievermogen met mijn handen, als je snapt wat ik bedoel ;) . De formules zijn natuurlijk moeilijk te onthouden, maar ik weet nu wel hoe een programmeertaal zoals Python ongeveer werkt. Hier ben ik zeer tevreden mee.

Ik hoop dat ik u voldoende geïnformeerd heb met deze informatie en ik raad u zeker aan om het zelf ook eens te proberen.