De verslagen die ik vorige jaar heb gemaakt staan hieronder.

  • Verslag Periode 1 (3e klas)
  • Verslag Periode 2 (3e klas)
  • Verslag Periode 3 (3e klas)

 

Verslag Periode 1

In dit verslag ga ik het hebben over wat ik allemaal tijdens de les heb gedaan. In deze periode heb ik gewerkt met IBM Domino Designer. Toen ik begon aan de opdracht die u gaf, was het een beetje moeilijk, maar nadat ik elke les eraan werkte en video’s keek werd het een stuk makkelijker.

In periode 1 heb ik aan een computer programma gewerkt genaamd:

  • IBM Domino Designer

Het was een individuele opdracht. Ik heb de Casus vluchtinformatie gekregen. Ik moest met behulp IBM  notes en informatiesysteem       formulieren maken voor “klanten”.

 

Ik moest de volgende punten doen:

  • Passagiersformulier
  • Vluchtgegevens
  • Passagierslijst
  • Vlucht

 

Passagiersformulier: Bijvoorbeeld: persoonlijke gegevens, BSN nummer

 

Vluchtformulier: Bijvoorbeeld: Luchtvaartmaatschappij, ticket nummer, vluchtnummer en etc.

 

 

 Passagierslijst: hoeveelheid mensen er gaan reizen

 

Vlucht

Wat is een retourvlucht?

Wat is enkele reis?

Wat is economy?

Wat is First Class?

 

Retourvlucht:

Retourvlucht is dat je  heen terug vliegt op een afgesproken datum.

Enkele reis:

Dat je alleen heen vliegt en je kan zelf bepalen wanneer je terug wilt gaan.

Economy:

Economy is dat je een plek aangewezen krijgt in het vliegtuig.

First Class:

First Class is dat je een eigen plek mag reserveren en dat je extra service krijgt.

Verslag Periode 2

P2 Asude Aydogan 3ttc

Informatica

In periode 2 heb ik geleerd om een GPIO opstelling te maken met de materialen en codes die we hebben gekregen. Voor het eerste circuit die ik heb opgebouwd heb ik 2 draden, een weerstand en een led gebruikt en langzamerhand gingen we het opstelling aanpassen. later gingen we een uitgebreide maken met codes erbij.

Na het maken van een opstelling zijn we begonnen met Python 3 aan een nieuwe bestand. Daar hebben we codes ingetypt. Hierdoor zullen er lampjes gaan branden wanneer we de knop indrukken. Naast het laten branden van ledjes door codes in te typen zijn we ook aan de slag gegaan met de LED-jes die op de breadboard staan. daar hebben we het programma met gpiozero aangepast, zoals je hier beneden ziet:

from gpiozero import Button, TrafficLights, Buzzer De 4 punten hier beneden zijn de dingen die ik heb gemaakt.
  1. het gebruik van Python op de RPI
  2. schrijven we ons eerste spelletje1
  3. gaan we andere apparatuur aansluiten op je RPI (LED)
  4. maken we een verkeerslicht

 

In dit periode heb ik geleerd om een GPIO opstelling te maken. Hiervoor heb ik  deze materialen gebruikt:

  • een 330 ohm weerstand
  • een breadboard
  • een led
  • twee male-female draadjes

MF wireLEDbreadboard330resistor

Het breadboard

We gebruiken een breadboard zodat we allerlei schakelingen met je RPI kunnen maken zonder te hoeven solderen. Tevens heb je op je RPI niet veel ruimte om grotere onderdelen aan te sluiten. Het belangrijk om te weten hoe de verbindingen op je breadboard lopen (zie plaatje hieronder)

breadboardxsection

Dit is een uitgebreide GPIO opstelling met de materialen die ik boven heb opgenoemd.

camjam1wiring

  • een zoemer op pin 21
  • een rood ledje op gp25
  • een geel ledje op gp8
  • een groen ledje op gp7
  • een schakelaar op gp21

Dit moest ik gaan type in een bestand (Python 3).  Je ziet bijvoorbeeld dat knop = Button en dan de bijbehorende nummer. En zo ging ik door met alle materialen die ik had.

from gpiozero import Button, TrafficLights, Buzzer
from gpiozero import Button

knop = Button(21)

while True:
    print(knop.is_pressed)
while True:
    if knop.is_pressed:
        print("Hallo")
    else:
        print("Doei")
led.blink(2, 2) , 2 seconden aan en 2 seconden uitled.blink(0.5, 0.5) , een halve seconde aan en een halve seconde uit

 

Dit was de einde van de opdracht die ik in Periode 2 moest maken. Ik heb geleerd hoe ik door codes in te typen lampjes te laten branden. In dit verslag staat er allemaal wat ik heb gedaan de afgelopen periode.

Verslag Periode 3

In deze periode heb ik geleerd om een plaatje van Mondriaan te maken en het bij te werken met de Adobe app. In de eerste instantie vond ik het best wel lastig om het plaatje te maken en bij te werken, maar daarna ging het wel goed. Daarnaast moesten we objecten verwijderen en op een plaatje een andere plaatje op kunnen plakken met de Illustratie app. Dat vond ik op het eerst ook moeilijk maar door de video en het paar keer er van oefenen ging het wel beter en beter.

Hieronder is de afbeelding van Mondriaan die ik heb gemaakt:

De afbeelding hieronder is toen ik van de eerste afbeelding een object ging veranderen. Hier is een voorbeeld van dat het mij wel lukt om een van een afbeelding objecten te gaan verwijderen:

Na dat ik de eerste object heb verwijderd begon ik een andere te doen en dat is de afbeelding hieronder: en neushoorn lichaam met een leeuwenkop.

Dit waren de afbeeldingen van wat ik de afgelopen periode heb gedaan.

Zoals ik het net heb gezegd vond ik het in de eerste instantie moeilijk en nadat ik het filmpje heb gekeken vond ik het veel makkelijker, dit is wat er goed ging zeg maar de objecten verwijderen en het maken van Mondriaan. Wat er beter kan is dat ik het iets netter kon maken. Ik vond het een hele leuke opdracht om objecten te kunnen verwijderen van plaatjes en van een afbeelding naar een andere afbeelding kunt plakken. En het maken van de Mondriaan ging ook best wel goed en vond ik ook erg leuk om net als Mondriaan een keer te kunnen werken.

Dit was mijn verslag over wat ik heb gedaan de laatste periode van het jaar P3.

Veel succes met nakijken meneer Melchior!! :))