De opdracht:

Ons opdracht in periode drie was het maken en programmeren van een Raspberry PI. Dit hebben we door middel van het programma Python 3.5.5 Shell gedaan waar je je scripts kan maken voor je Raspberry PI. Naast deze programma hebben we ook de hardware van Raspberry PI gebruikt.

Wat is Raspberry PI?:

Raspberry PI werd ontwikkeld door Cambridge University met educatieve doeleinden. Er zijn er verschillende versies van en worden voor een relatief lage prijs verkocht. De singleboardcomputer van de Raspberry PI bestaat uit een Broadcom SoC, elektrische componenten en chassisdelen met connectoren. De connectoren bestaan onder meer uit toetsenbord en monitor aansluitingsplekken. Verder bestaat de hardware die we hebben gebruikt voor deze opdracht uit LED-lampjes, zoemers, kabels, weerstand en een breadboard.

Het gebied van informatica waar Raspberry PI over gaat is software, omdat je vooral codeert.

Wat hebben we gedaan:

Als eerste hebben we (in groepjes van twee) de regels etc. van Raspberry PI doorgenomen en een reactiespelletje gemaakt. Vervolgens gingen we onze eerste en tweede GPIO opstelling in elkaar zetten. Deze opstellingen waren meer om ons een vaag idee te geven van hoe we de echte opstelling zouden maken. Daarna hebben we dan ook meteen de echte opstelling gemaakt. We gingen na het maken van de opstelling verder met Python en GPIO en begonnen scripts te schrijven. De rest van de lessen waren we dan ook hiermee bezig.

       

Resultaten:

Meeste van de scripts waren relatief makkelijk, maar er was een opdracht die vrij moeilijk was waar we zelf een script moeste maken van de instructies die we kregen (zie LDR, condensator en LED). Na een paar lessen eraan te werken hebben we het wel kunnen maken.

We hebben wel alle resultaten kregen die we wouden op een opdracht na, de laatste opdracht (zie Passieve infrarood sensor). De moeilijkheid van die opdracht was dat we de fouten in een gegeven script moesten vinden en dat zorgde wel voor veel frustratie. Door tijdnoot hadden we het niet af kunnen krijgen.

 (een van de opdrachten, waarbij we een script schreven zodat de LED lamp aan ging) 

Reflectie:

De opdracht was volgens mij het leukste opdracht die we dit schooljaar kregen. Het was uitdagend maar bleef leuk en je frustratie zorgde ervoor dat je er harder voor ging werken. De instructies waren ook relatief duidelijk, waardoor we goed zelfstandig door konden werken wat fijn was. Het is alleen jammer dat we de laatste opdracht niet af konden krijgen terwijl we er wel lang over dachten en ons best ervoor deden. Toch heb ik een veel van deze opdracht geleerd vooral omdat het me een beter en diepere beeld van coderen en programmeren heeft gegeven. 

Bronvermelding:

https://www.raspberrypi.org/help/

Link scriptshttps://drive.google.com/drive/folders/1_Ym93xA7aLw0hFc08g6WWmHbbPfP_QdV?usp=sharing