Raspberry Pi verslag informatica Senem Guldane

Raspberry Pi

 

  • Naam: Senem Guldane
  • Klas: 3TVZ
  • Vak: Informatica
  • Docent: R. Melchior

Inhoud

 

  • Wat was de opdracht
  • Werking van de opdracht
  • Wat ging er goed en wat ging minder goed
  • Mening over de opdracht
  • Slot

 

Wat was de opdracht

Als opdracht kregen we een SD kaart waar we opdrachten erop moesten maken met Raspberry Pi. Als eerste moesten we het zelf uittesten van dingen te achterhalen van Raspberry Pi. Daarna was er een opdracht waarmee je een reactie spel moest maken. Vervolgens moest je ook nog een stoplicht maken en die laten programmeren. En tot slot moesten we een infrarood sensor maken

 

Werking van de opdracht

Reactie spelletje

De eerste spelletje was een reactie spelletje, wanneer de computer zegt ”druk zo snel mogelijk op de enterknop” jij doet dat en hij meet dan de tijd hoelang je erover deed.

Een elektronisch circuit: je hebt een stroomvoorziening, dat sluit je aan op de 3,3 volt die gaat dan naar de lange poot van het led-lampje toe. de stroom loopt dan langs de weerstand en de weerstand zorgt ervoor dat het lampje niet teveel stroom krijgt. en dan naar de schakelaar, op het moment dat de schakelaar naar beneden gaat is het circuit rond.


     

   1ste GPIO opstelling:                                    

2de GPIO opstelling:                                         

 

daarna ben ik gaan kijken of het lampje dat ik op de breadbord had gezet en heb aangesloten op bord 17 kunnen aansturen via het progamma Phyton.

 

nieuwe opstelling:

 

eerst ben ik Phyton gaan openen en heb ik een nieuwe bestand aangemaakt, ik heb het bestand opgeslagen met de naam: Trafficslight.py.

ik heb de volgende code ingetypt:

from gpiozero import Button

knop = Button(21)

while True:

print(knop.is_pressed)

 

die code heb ik opgeslagen.  Hierdoor zal in mijn python shell windows een loop ontstaan die steed zegt False totdat je op de knop drukt en dan komt er True te staan net zolang totdat je de knop weer los laat. Als je de code in je shell wil stoppen dan kan je shell te herstarten.

toen ben ik teruggegaan en heb ik de code aangepast:

while True:

if knop.is_pressed:

print(“Hallo”)

else:

print(“Doei”)

 

die code heb ik weer opgeslagen.  je ziet nu in je shell Doei in je veld staan als de knop niet is ingedrukt en Hallo als deze wel is ingedrukt

 

heb ik mijn loop weer als volgt aangepast:

while True:

knop.wait_for_press()

print(“Ingedrukt”)

button.wait_for_release()

print(“Losgelaten”)

 

Als ik nu het programma start gebeurt er helemaal niets totdat ik de knop indruk. ik zie dan Ingedrukt en wanneer je loslaat weer Losgelaten.

 

LEDs toevoegen

Daarna ging ik aan het slag met de LED-jes die op mijn breadboard staan. ik paste in mijn porgamma de import van gpiozero aan met LED.

 

 Het zag er dan zo uit:

from gpiozero import Button, LED

led=led(25)

while True:

knop.wait_for_press()

led.on()

knop.wait_for_release()

led.off()

de led moet nu aan gaan als je op de knop drukt.

 

Verkeerslichten

 

ik heb op de breadboard nog twee led-jes en een zoemer. Daarmee ging ik aan de slag. Python heeft in de gpiozero libary ook een trafficlights class.

  1. vervang in de importfunctie LEDdoor TrafficLights:

from gpiozero import Button, TrafficLights

  1. vervang led = LED(25)met:

lights = TrafficLights(25, 8, 7)

 

  1. Als ik dat hebben gedaan passen de loop aan:

while True:

button.wait_for_press()

lights.on()

button.wait_for_release()

lights.off()

voor de rest werkt Trafficlight eingenlijk het zelfde als een individueel led.

 

De zoemer toevoeger

 

  1. Voeg aan de regel met from gpiozero import Buzzer toe.

from gpiozero import Button, TrafficLights, Buzzer

  1. En dan moeten ik natuurlijk vertellen waar de zoemer op is aangesloten.

zoemer = Buzzer(15)

  1. De class Buzzerwerkt hetzelfde als LED, dus je kan ijvoorbeeld buzzer.on()

en buzzer.off()gebruiken in je loop.

while True:

lights.on(0)

zoemer.off()

knop.wait_for_press()

lights.off()

zoemer.on()

knop.wait_for_release()

 

Wat ging er goed

 

Ik vond het zelf een moeilijke opdracht maar dankzij mijn groepje lukte het wel. Het was leuk om achter de computer te werken en allemaal knopjes in te stellen zoals bij de stoplichten. Nu weet ik ook hoe een Rasberry Pi werkt dankzij de opdracht. Voor de rest ging alles prima.

 

Wat ging er goed

 

Ik vond dat we meer tijd konden krijgen, omdat we de laatste opdrachten niet af kregen en in ons vrije tijd moesten komen maar het is wel goed gekomen. Ons spulletjes gingen steeds kwijt en moesten we het steeds opnieuw pakken en dat was wel een beetje irritant en ik denk ook dat dit 1 van de moeilijkste opdracht was.

 

Mening over de opdracht

 

Ik vond de opdracht leuk en erg leerzaam soms was het wel lastig maar het is allemaal goed gekomen. Ik heb er echt veel van geleerd zoals regelen. Nu weet ik hoe een Rasberry Pi werkt. Dus kort gezegd een hele leerzame opdracht.

 

Slot

 

Ik hoop dat u dit een goede werkstuk zal vinden en ook een leuke leerzame werkstuk over de opdracht die we hebben gemaakt.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *